Nu bygger vi till...

Fullt ös
Arkeologerna är klara ( Läs artikeln här) och de har meddelat att vi kan fortsätta med bygget i vinkeln. Det känns skönt att vi nu kan släppa utgrävningarna. När beskedet kom satte vi fart med avloppet under badrummet. Alla rör ska på plats och så fall så klart.



Grus
Eftersom marken blev full av hål och gångar genom utgrävningarna, var vi tvugna att jämna till det med mackadam annars skulle det kunna bli sättningar i huset i framtiden. Gissa om man blir trött när man tänker på att ösa grus igen??
Fast denna gången hade vi tur. Vi fick grusen levererad alldeles nära gropen. Gissa om vi blev glada för det.
Tack för det Jocke, du är en pärla!




När grusen var på plats skulle den rakas ut och paddas.
Mycket arbete och noga är det så att det blir så jämt som möjligt.

  
  


Sedan var det dags för cellplast, golvvärme och armering. Det som Jöns gör på bilden ser inte särskilt jobbigt ut men det är det. Första gången jag skulle hjälpa till med det, tänkte jag, det fixar jag lätt jag tränar ju, men fy vad strängt det var. Inte konsigt att Jöns fårtt massa nya (snygga) muskler.


 


Armering

För att hålla armeringen på plats ska man fästa ihop dem med ståltråd och en specialtång, det kallas att man "Najar". Det kom på min lott denna gången (förra gången var det Bobban som gjorde det mesta av det). Det tog mig en lördagseftermiddag, pust! Samma dag bjöd Claus oss och några andra grannar på kaffe och mammans goda danska kringla i trädgården. Ett välkommet avbrott. Vi har ju mycket slang i våra golv och för att ha koll på vilken slang som går till vad, är det viktigt att märka upp dem rejält annars kan man råka ut för obehagliga överaskningar.

Ja så hade vi hade bestämt oss för att sätta spotlights i golvet i gången utanför badrummet (ska bli skitsnyggt).
Till det behövs ju rör för att dra elen i och det måste ju ner i golvet. Gert-Ove, vår elcoach på Elarbeten, kom och gav god råd hur det skulle gå till. Mycket att tänka på med andra ord.


    


Gjuta

Så var det tid för golvgjutning igen, då ska man ju ha tillstånd för att stänga av vägen ni vet. Jag ringde Affe på kommunen men han var på semester, då blev det såå krångligt!!! Fast efter en hel dags ringande lyckades jag till slut få mitt tillstånd och betongbilen kunde komma. Denna gången lastade de av betongen med kran över vårt lilla hus. När betongen var på plats var det samma prosedur som förra gången. Jämna till, mäta med laser och packa...
Vi var så glada när detta var gjort. Den kvällen firade vi med jordgubbar och Champange.
Äntligen var plattan klar och vi kunde pusta ut. Nu ska den torka i 12 veckor innan vi kan lägga golv.


       

Kort från köket

Jag fått ett vykort från köket. Det står att det tänker komma den 7/8, att jag ska ringa dagen innan och att det ska va två man på plats och hjälpa till att lasta av. Undra om jag kan va mä??? Det står ju man på kortet???
Det ska bli såå kul. Dessutom har vi hittat ett jättesnyggt ekgolv hos Magnusson som passar perfekt till bänkskivan.
I princip samma golv kommer att flyta genom hela huset.

Spik i foten
Nu har det hänt!  Det som jag väntat på i veckor. Jöns har trampat på ett spik. Statistiskt sett borde det hänt för länge sedan, med tanke på hur ofantligt många brädor med spik i som vi trampat runt i. Jöns rev innertaket i tvättstugan och lyckades trampa på et rostigt spik. Den kvällen sov Jöns med spritomslag på foten
(trots att han själv tyckte att han skulle ta det invertes).  Efter ett par dagar var han mkt bättre igen.


Trädgårdsrapport
Rosorna har verkligen gillat vädret. De blommar så man blir alldeles matt. Se själv!

 



JH





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0