Påsken -en intensiv helg

Påskveckan blev intensiv. Golvet i köket och vardagsrummet skulle bilas upp. Sten, jord och grus skulle grävas upp och ut på släpet och sedan iväg, ja ni vet proceduren...

På Långfredagen hade vi hjälp av Göran och Ronny. Tack gode gud för det. Ronny är underhållaren nr ett. Han skämtar hela tiden. Då han hittade några trästickor i en fönsterkarm så spann han på att de snart skulle stöta på krokodiler i gropen de grävde. Vi fick många glada skratt den dagen, trots det hårda arbetet. Göran kom en runda dagen därpå med, det var finfint.


Förutom att serva med mat jobbade jag vidare med väggarna i tvättstugan och sedan även köket. Att riva ner gamla gipsplattor är lite meckigt. De flesta bryts sönder i små bitar och får man tag i en stor bit så blir man överlycklig. Jag blev till sist rätt haj på att jobba med kofoten. Bräcka, bända och använda hävstång på rätt sätt.



Eftersom bråten skall iväg till tippen måste det sorteras i olika högar. Jag jobbar ju med att organisera och planera så det här med att sortera passar mej rätt bra. Jag finner en viss tillfredställelse i att lägga och sedan se saker i olika högar (rätt konstigt vad som kan roa). Såklart vet jag ju att det är nödvändigt för miljön med. Man får ju träning med. Vattenledningsrör kan användas som skivstänger.


På tal om tippen så har vi fått veta att from 1 april har de öppet till kl 14 på lördagar. Gissa om glädjen var på topp i familjen. Yes! Nu skulle vi hinna dit ett par vändor på lördagen. Det skulle underlätta eftersom de stänger kl 16 på vardagar. Vi har haft massor av besök under veckan. Bertil och Maggan (grannar i Mellby) tittade in. Dagen efter kom Bertil med traktor och en stor kärra så att vi skulle kunna få iväg mer bråte varje gång. Det blev en spännande vinglande färd med skottkärra under snöfall upp på flaket via en ramp. Jisses vad vi jobbar. När vi sitter och pustar ut på Annandag påsk konstaterar jag att det var mycket mera jobb än jag någonsin hade kunnat föreställa mig (trots att vi gjort något liknande i Mellby). Klart att det finns översakningar i gamla hus men så är ju Jöns så himla noggrann. Visst är det bra men jag förstår att jag bör bli på min vakt när Jöns säger "jag tror att vi får riva den väggen med". Det betyder inte tror utan skall.

Vi har pratat om att hyra in en Bobcat för att gräva. Men Jöns säger att han tycker om att gräva. TYCKER OM! Det här går bra säger han. Ja det gör det kanske men hur lång tid kommer det att ta? Tveksamt om tidplanen håller.

   image23

Så letar vi efter ytterdörrar till glasverandan. Knut (min bror) har en som kanske kan passa. Jöns vill gärna göra en själv, fast det får bli längre fram. Knut och Bettan var på besök. Jag fick en egen skruvdragare i inflyttningspresent. Knut har läst om huset i Gamla Laholm (se kommentar i första inlägget i denna blogg) så vi får gå hem och plugga på, för sedan blir det väl förhör med storebror kan man tro.

Så har vi pratat med fler grannar, Claus, Tak och Jasmin. Lilla Jasmin är en helt bedårande liten flicka. De var tom ute hos oss i Mellby för att se hur vi bor. Det var trevligt. Carola och Björn (kompisar) har tittat in och så var Magnus (Julias kille) här en sväng.

När så påskhelgen är slut är även allt golvet uppbilat. Inte konstigt att man har ont i kroppen. Men jag måste erkänna att det känns rätt bra med. Man ser ju resultat även om det tra tid.
  
image25


Nu ser vi framemot att få klart vårt bygglov med. Man vet ju aldrig hur det går. Så ska vi se om vi kan få borrat för bergvärme inom ett par veckor. Vi har tagit i offert både på pump och på borrningen (hoppas gräsmattan klarar sej, har sett hur det kan se ut på andra ställen).


Full fart alltså...


Janet


Kommentarer
Postat av: folkhälsoAnna

Hej Janet! Tack för länken hit, det ska bli spännande att se vad det blir av det söta huset! kram Anna

2008-04-02 @ 14:59:30
URL: http://www.myspace.com/vurpafolk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0