Så många män...

Nej det är inget haloweenspöke, -det är min man!
Jisses det är ju så man blir rädd!

 Jöns har spacklat och putsat tak. Han är ju blek men inte rödögd!!!
Det var faktiskt de där bruna ögonen som jag "föll" för en gång i tiden.



Det rullar på ordentligt nu eftersom Jöns är tjänstledig under hela november. Dessutom har huset invaderats av män (sådanna med läckra snickarbälte och tumstockar ni vet) som var och en har gjort ett fantstiskt jobb. Tack alla ni!
Ta tex  Göran, som då han fått höra att vår bygglampa pajat, kom farande med en lampa som vi fick låna. Det var fint för nu är det mörkt tidigt och kallt är det med. Så kallt att vattnet frös. Just snyggt, ingen toa, ingen värme och inget vatten. Det kallar jag primitivt, fast vi har ju en byggfläkt, annars hade man inte kunnat jobba till någon reda.

Det slutklämmen på taket i kök och vardagsrum. Efter det att Jöns spacklat (som var lite joxigt för att skarvarna ville synas) och slipat gav jag mig på att måla de två första lagren färg under lördag och söndag. På måndagen kom Leif (en fd kollega till Jöns) och hjälpte till. Han tog slutstrykningen och eftersom han är en noggrann man så det blev riktigt bra.
På kvällen samma dag kom Bessan och Göran och högga i med takgips full kraft. Det är svårt att balansera gipsplattor i taket samtidigt som man skall skruva fast dem. Så har Lasse på Tibrokök varit hos oss. Han hade diskbänk, handtag och knoppar med sig.

       


Jag har beställt badrumsskåp. De kom ju i delar så klart. Jag frågade Jöns om han trodde att jag kunde skruva ihop dem, det trodde han nog, så jag satte igång. En massa lappar, skruvar och pluggar var det. Hm... tänkte jag, bäst att börja med ngt litet. Jag tog en låda. Allt blev fel i första lådan, men då visste jag åtminstonde hur jag inte skulle göra. Jag vet att Jöns inte tycket om när jag skruvar i en skruv snett, så ibland fick jag be honnom om hjälp. Efter åtta lådor var jag rätt "haj" på det. När det sedan var dax för skåpen överlät jag det med varm hand på Jöns. Han bara tittar på delarna och skruvarna, så ser han hur det ska sättas ihop. Konstigt. Jag tänkte om det hade handlat om att göra en snygg inbjudan i datorn, så hade jag gjort likadant. Ja ja, var och en till sitt som man säger.

  




Vi har shoppat en massa badrumsinredning. Badkar med lejontassar, handfat "sk risskålar", kranar, blandare, dusch, spegel, lampor och toalettstolar. En sån massa grejer man ska ha. Det blir brun klinker med mörk fog i kombination med gräddvit pärlspont i badrummet. Jag fick fara iväg till GS byggvaror och kolla på pärlspont och golvlist. Så många beslut det är hela tiden. Vi har äntligen bestämt oss vad det gäller duschen. Jag har sett en rund dusch i glasblock i en katalog som jag blev förtjust i. Den ska ligga ut mot korridoren och eftersom vi inte har något fönster i badrummet så skulle det ju vara bra att få in ljus på det sättet. Jöns är svag för glasblock så han var med på tåget, yes!
Kan ni tänka er, Jöns ska inte göra den själv. Det ska Magnussons golv göra. Bra!
Så ska vi ha infällda hyllor i väggen till värmeljus, vin och whiskeyglas.
Jag fick fina högtalare för att jag jobbat 25 år i landstinget. Här har Jöns förebrett för dem.
         ↓

              


Här har vi bäddat in badkaret så att det inte skall stå och frysa.



Så har Gert-Ove (elektrikern) varit hos oss och kopplat in pannan och en massa annat eljox. Sådant som Jöns förberett dvs dragit rör och trådar hit och dit och så gör Gert-Ove det som Jöns inte kan eller får göra. Bra!



Väggarna i korridoren fylls av lite av varje. 
Jöns har kittat och målat fönstren från gavlen (som jag rensat i ett tidigare inlägg).

   

En dag slängde vi ut den gamla bäddsoffan som stått kvar på övervåningen. Det gillade Frasse, med kudde filt och allt!




Pärlsponten som ska vara i glasverandan och i badrummet får här sig en första strykning innan de sätts upp.



En kväll klagade Jöns (klagar gör han normalt inte) över att han hade så ont i pekfingret. Vi kom fram till att det berodde på att han skruvat så många gipsplattor. Pekfingret slits varje gång han kör ner handen i snickarbältet och fiskar upp en skruv. Aj, Aj!




Här bygger killarna toa på övervåningen.





På vinden skall vi även ha behållaren för centraldammsugaren.



JH

Kommentarer
Postat av: Bodil

Hej! Fastän jag inte känner er så är det kul att följa jobbet med ert hus. Det är en hel del som ska göras, fattar inte att ni orkar, men ni har ju något att se fram emot. Ha det bra.

2008-11-24 @ 22:15:51
Postat av: bodil

Hej! Fastän jag inte känner er så tycker jag det är intressant att följa er renovering. En hel del att göra om man säger så, fattar inte att ni orkar. Men... ni vet ju vad som väntar er så småningom och då har man glömt allt jobb.

Ha det bra.

2008-11-24 @ 22:20:46
Postat av: bodil

Hej! Fastän jag inte känner er så tycker jag det är intressant att följa er renovering. En hel del att göra om man säger så, fattar inte att ni orkar. Men... ni vet ju vad som väntar er så småningom och då har man glömt allt jobb.

Ha det bra.

2008-11-24 @ 22:21:29
Postat av: Anonym

Hej! Fastän jag inte känner er så tycker jag det är intressant att följa er renovering. En hel del att göra om man säger så, fattar inte att ni orkar. Men... ni vet ju vad som väntar er så småningom och då har man glömt allt jobb.

Ha det bra.

2008-11-24 @ 22:23:44
Postat av: Anonym

Hej! Fastän jag inte känner er så tycker jag det är intressant att följa er renovering. En hel del att göra om man säger så, fattar inte att ni orkar. Men... ni vet ju vad som väntar er så småningom och då har man glömt allt jobb.

Ha det bra.

2008-11-24 @ 22:24:16
Postat av: Bodil

Hej! Fastän jag inte känner er så tycker jag det är intressant att följa er renovering. En hel del att göra om man säger så, fattar inte att ni orkar. Men... ni vet ju vad som väntar er så småningom och då har man glömt allt jobb.

Ha det bra.

2008-11-24 @ 22:25:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0