Decembermys

Nu är december här med full kraft.
En härlig intensiv månad där jag ser fram emot att julen snart är här.
Jag är sällan stressad pga julen. Den kommer oavsett om man hunnit det man hoppast eller ej.
Vi har tex tagit bort de flesta julklapparna vilket reducerar stressen ordentligt. Nej jag vill njuta och längta till helgerna och ledigheten.
 
I förra inlägget visade jag min kottkrans.
 
 
Jag var så nöjd med min krans och såg fram emot att ha den tänd på kvällarna.
Någon dag efter att jag ställt in den så såg jag att en kotte hade ramlat av. Dåligt limmat tänkte jag. Nästa morgon hade flera kottar ramlat av.
 
 
....och på kvällen samma dag hade hela kransen exploderat.
Ja ni förstår ju vad som hänt...kottarna slog ut när de kom in i värmen. Det var bara att börja om på nytt och limma på utslagna kottar istället.
 
 
 
Liksom förra året har jag och min kompis Carola varit och gjort adventskransar tilsammans.
I år valde vi att åka ut till Björkäng och Ann-tikt och sånt (se även i Anns blogg under flitiga flickor i Mellby).
Här ser ni Carolas fina dörrkrans.
 
 
 
Här syns min dörrkrans och bordsarrangemang
 
 
Så har jag pysslat lite hemma med så klart.
 
 
Jöns har sågat ut en massa små hästar i trä och jag fick för mig att det skulle vara mysigt att klä dem med mossa. Tänk er en rad med mosshästar!!! 
Det var jättemeckigt så jag bestämde mig raskt redan efter en häst att den fick bli den sista. 
 
 
 
Lagom till julskyltningen kom snön och adventsstämningen.
På gatan hade våra grannar öppnat sin butik (Ingrid & Affe) och loppis (Margret).
Folk vandrade längs gatan och stämningen var på topp. Jag ställde ut en fin glasburk på trappan med ett ljus i.
Enkelt men väldigt mysigt, särskilt när mörkret föll.
 
 
I en tidning hittade jag ett recept på härlig apelsinsaft kryddad med kanel.
Det blev två flaskor läskande julsaft av det.

 
Så ska det ju vara en fin etikett så blir det ännu roligare.
 
 
 
Julia har ju åkt til Jukkasjärvi och jobbar på ICEHOTEL
Det är så spännande att höra om allt hon upplever. Hon trivs och har det bra trots kylan.
Hon ska vara där tills april och tyvärr blir det en jul utan Julia för oss då hon ska jobba hela helgen, men viktigast är att hon har det bra. Denna härliga bilden sms:ade hon en av de första dagarna...hela hon var nedisad!
 
 
 
Vi har verkligen trevlig grannar. Denna helgen bjöd Mathilda och Björn Clausen oss till deras skogsfastighet i Killeberg i Mästocka för att tillsammans med några andra gå ut i deras skog och hugga gran. I snöyra, på ringlande småvägar tog vi oss dit och väl framme möttes vi av Mathilda och Björn som ordnat med brasa, glögg, korvgrillning m.m. Så gav vi oss ut i skogen! Vi hittade en tät och fin liten gran med tunna fina grenar som kommer att passa kanon i vårt lilla hus.
 
 
 
 
Därefter var det fika och rundvandring. Så besökte bla tomtens hus, han var tyvärr inte där men man kunde se spår efter honom. Vi fick plocka olika slags ris med och så hittade jag ett fint litet fönster som jag fick ta hem.
Det ska jag göra något snyggt av, kanke blir det ett litet skåp???
Väl hemma var det så dags för att besöka nästa granne. Det är Gerd och Tommas som bjudit in några grannar på glöggfest. Vi kom ju sist och direkt från skogen med våra tjocka vinterkläder men vi slog oss ned i deras trevliga vardagsrum, drack glögg och pratade som om vi känt varandra länge.
En mycket mysig eftermiddag.
 
...så ska jag gå in i en ny fas i livet. Jag har fått ett nytt jobb och efter nyår börjar jag arbeta som avdelningschef i Halmstad inom Region Halland. Jag har jobbat med folkhälsofrågor i många år nu och jag har känt ett tag att jag behöver göra något annat. Jag fick detta erbjudandet och bestämde mej för att tacka ja.
 
Det är en riktigt stor utmaning som jag ser fram emot med blandade känslor. Mest är det ju  spännande och positivt. Men också svårt, då så mycket är nytt för mej. Men det är en härlig avdelning med jätteduktiga och trevliga människor som arbetar med många olika frågor. DETTA SKA BLI KUL!
 
God Jul på er alla!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: millas trädgård

Vad härligt att få hugga sin egen gran.Vår köptes på Tivolitorget...såg liiite klen ut...blir till att fylla med tingel och tangel!
Då jag inte var på jobbet oxh fick avnjuta din mumsiga soppa och önska lycka till på det nya jobbet så gör jag det här och nu: Lycka till!!
God Jul
många kramar
Milla

2012-12-16 @ 18:08:59
URL: http://millastradgard.blogspot.com
Postat av: Fanny

Grattis till nya arbetet och Lycka till 😊
Roligt med lite nya utmaningar.
Och även ett stort grattis till stundande och stora dagen i ditt liv.
Nyårskram
Fanny

2012-12-28 @ 21:46:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0